lördag 22 juni 2019

P-böter - I will fight the law, and I will win

Skulle till jobbet och då är man ibland i tidsnöd, oavsett hur mycket tid man avsatt för att ordna med morgonens göromål.

Tidsnöd som sagt, så jag körde bil till de tre kilometerna till tåget i stället för att gränsla min järnhäst (läs cykel ...eller ja ... läs va fan ni vill).

Väl på stationen i Perstorp, så parkerade jag så närma jag kunde (detta eftersom att gå inte är min spetskompetens efter en bilolycka för några år sen).

Det finns ett antal elplatser( och fan vet varför De ska ligga närmast perrongen), men till höger om elplatserna finns som jag och flera andra tolkar det, En inte elbilsparkering(se bild).



Som synes är det En stor ruta till höger om elplatserna, men döm av min förvåning när det satt en böteslapp på min bil när jag återvände på kvällen för att hämta min bil.

En övernitisk lapplisa hade lappat min bil UTAN att kolla de lokala föreskrifterna. 

Det finns ingen lokal föreskrift som låter meddela att dessa platser är reserverade för elbilar.

Visare av denna information insåg jag att jag skulle få böterna tillbaka, senast ett halvår efter att jag betalt dem om jag överklagar dem, vilket jag givetvis ska göra.

Det är ju den Svenska modellen, att blanda in så mycket byråkrati som möjligt i så mycket.

Det ska fan inte vara lätt ...

Eftersom jag är som jag är, tänkte jag jävlas tillbaka ... kul tänkte jag ..Jag ringde och polisanmälde parkeringsbolaget Avarn baserat i Malmö.

Detta för att de tar sig rätten att bötfälla personer, eller snarare deras fordon, baserat på ... ja, ingenting.

Dessa uniformerade vakter (undrar om de har batong), kunde ju lägga en timme eller så för att kolla vilka föreskrifter som gäller i den kommunen, men nej, de ska vandra omkring som auktoriteter utan att veta ett skit om vad som gäller i just Den byn de verkar i för tillfället.

De utgår ju från Malmö antar jag i detta fallet.

Det ska bli kul att se var detta landar ... hehe

Detta kan ju vara intressant för andra som får böter.

Kolla de lokala föreskrifterna...du kan vara oskyldig.

I will fight the law, and I will win

Thats what I do ..

Detta utspelade sig för exakt en vecka sen .. polisen i Perstorp har bara öppet onsdagar ....

Jag ringde till Avarn security i Malmö, men de visst inget.

De hänvisade mig till Hojab som enligt dem ägde boten ....... ingenting där heller.

Jag får nog polisanmäla Perstorps kommun för att de utfärdar böter utan att informera sin personal vad som gäller.

Har mailat och ringt nämnda kommun idag .........

Inga kommentarer: