Jag ser det dagligen och som medmänniska och vänsterpartist kan jag inte låta det fortgå.
Om jag inte pratar så blir jag en hycklare. En som vänder sig bort ifrån allt jag är.
Allt jag tror på.
Efter att ha läst texten nedan hoppas jag ni förstår, hoppas ni förstår hur det känns att nästan dagligen mötas förtvivlade lärare som inte kan uppfylla sina åtagande.
Så engagerade är Göingeskolans lärare.
Så engagerade hoppas jag alla lärare är.
Kommunen har satsat på IT och så långt är allt väl.
IT och data-användande är en nödvändig del av framtiden och framtiden bygger ju mer än lite på just skolan.
Kommunalstyrelsen tog beslut om att vi (Östra Göinge kommun) skulle ingå i ett datanätverk som spänner över flera kommuner i Skåne, däribland just Östra Göinge, Hörby, Hässleholm med flera.
Allt skulle administreras centralt ifrån Hässleholm som via telefon och fjärruppkoppling skulle kunna sköta ruljansen utan friktion.
Det visade sig dock ganska snart att det fanns stora problem, i alla fall då man använder bärbara maskiner t.ex laptop och ipad. Om datorn står stationärt på samma plats är det en annan sak och jag inbillar mig att det är det senare som förekommer i en politiker/tjänstemannamiljö.
"Barnsjukdomar" sades det ifrån ledningshåll om uppkomna problem och det lovades snara lösningar.
Det var ca två år sen vill jag minnas, men jag möter för ofta lärare som har planerat en lektion där datorn ska spela en central roll i elevens arbete, men upptäcker till sin förtvivlan att det inte funkar.
Dagligen dyker det upp problem och eftersom jag sitter mitt i problemet på Göingeskolan och dessutom besitter en viss teknisk kompetens, är det mig lärare och elever kommer till.
Faktum är ju ändå att jag jobbat inom databranschen i 15 år, varav nästan tio år på Göingeskolan.
De flesta fel kan avhjälpas av mig, eller efter ett samtal till tidigare nämnda Servicedesk i Hässleholm, men då har ganska mycket lektionstid gått till spillo. Glöm inte att det inte bara är lärarna som har tillgång till datorerna på lektionstid, utan även eleverna där behovet finns.
Behovet finns ofta, men dessvärre saknas alltför ofta tillgången. Hårdvaran såsom datorn finns på plats, men efter att ha skrivit en hel lektion kan inte eleven eller flera elever spara texten. Alternativt går det inte att hitta en tidigare skriven text.
Jag ska inte gå in på tekniska termer då det kan vara svårt att förstå för den som inte är insatt.
Jag vill inte göra politik av detta, men när kommunalrådet på förra kommunfullmäktige stod och raljerade om att kommunen hade satsat 10 miljoner på IT kunde jag inte vara tyst.
Jag gick upp i talarstolen och berättade min version av nämnda satsning. Denna upphandling måste ha varit intressant. En försäljare stod inför en samling politiker (kommunstyrelsen) och sålde in detta koncept. Detta utan att nämnda nätverk hade undersökts, då det var relativt nytt och inte provkört under en längre tid. Detta utan att tala med personalen på plats och undersökt vad som efterfrågades.
Detta är min teori.
Mig veterligen gjordes varken en konsekvensanalys eller någon annan relevant analys för att förutse eventuella problem.
Jag har länge hållit tillbaka och inte vågat skriva detta med tanke på eventuella repressalier, men de barnsjukdomar som nämndes tidigare, är snart i puberteten. Ska vi tillåta att politiker spelar Rysk roulette men våra barn och framtiden.
Jag känner mitt ansvar.
Jag tänker inte längre vara tyst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar